Grondwerk voor ruiters (2) • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Grondwerk voor ruiters (2)

Foto: Arnd Bronkhorst - www.arnd.nl

Voor de training van je paard is grondwerk vaak een hele goede manier om hem voor te bereiden op het rijden. Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, het goed meelopen is bijvoorbeeld al iets dat belangrijk is om hem aan te leren en als hij dat goed kan, dan is het ook makkelijker om onder het zadel actief weg te stappen. Maar grondwerk is niet alleen goed voor je paard, het is ook goed voor jezelf.

Gisteren kon je hier al een tip lezen over jezelf mentaal voorbereiden voor het rijden, deze keer gaat het om fysieke voorbereiding, terwijl je nog met beide voeten op de grond staat.

Warming up

Net als voor je paard is het goed om een warming up te hebben als ruiter voordat je gaat rijden. Een goede poetsbeurt van je paard helpt daar al bij en als je je paard helemaal zelf verzorgt inclusief de klusjes die daarbij horen, dan ben je vaak fysiek wel een beetje los voor je gaat rijden.

Stretchen

Maar dat is niet alles wat je zelf kunt doen als voorbereiding, je kunt ook een simpele oefening doen, die goed is voor een ruiter en daarmee ook voor je paard. Vooropgesteld dat je gezond bent van lijf en leden, zou je een paar keer per week een stretch-oefening kunnen doen, die Horse and Rider gaf als grondwerk voor ruiters.

Ga op een yogamatje op je rug liggen en trek je knieën op naar je borst en sla beide armen erom heen, terwijl je voelt dat je je onderrug stretcht. Houd dan je knieën opgetrokken en leg je armen naar buiten gestrekt naast je neer alsof je een T maakt met je bovenlichaam, waarbij je je schouders ook allebei op de grond houdt. Draai dan je knieën naar één kant en draai je hoofd naar de andere kant. Adem een paar keer rustig in en uit en draai dan weer op je rug met je knieën op je borst om vervolgens je benen naar de andere kant te laten vallen en ook je hoofd weer in tegengestelde richting te draaien. Blijf ook hier weer even liggen terwijl je rustig in en uit ademt om dan weer terug op je rug te rollen. Je hoeft dit niet eindeloos te herhalen, maar als je het een paar keer per week doet, zul je merken dat je er losser van wordt. Daardoor kun je je paard ook makkelijker volgen in zijn beweging en dat komt je training weer ten goede.

Kun je nog meer inspiratie gebruiken om fit te worden als ruiter? Kijk dan eens tussen deze eerdere berichten, die we plaatsten over ruiterfitheid.

Bron: Horseandrider

Meer lezen van Dressuur? Neem dan nu een abonnement of koop een losse editie van het magazine in de webshop!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook