Gids voor een gezonde levensstijl • Dressuur Magazine
Algemeen

Als je goed en fit in je vel zit, gaat het paardrijden makkelijker. Hoe word je als ruiter fit en waar moet je in onze sport op letten? Garry Abbas en Janneke den Otter van One Switch trainen wel tweehonderd ruiters en amazones per week: “Om fit te worden of blijven, zijn drie dingen heel belangrijk: bewegen, voeding en de arbeids-rustverhouding. Daar moet balans tussen zijn”, stellen zij, en geven in Dressuur een aantal handvatten hoe je dat kunt doen.

Het besef dat niet alleen het paard, maar ook de ruiter fit moet zijn om goed te kunnen presteren, is inmiddels wel doorgedrongen tot paardenland. Dat die ruiterfitheid niet alleen wordt bereikt met paardrijden, weten de meeste mensen inmiddels ook wel. Niet voor niets stappen steeds meer ruiters en amazones naar de sportschool of werken op andere wijze aan hun conditie en vitaliteit. Wat is nu de beste manier om je lichaam fit te houden en zo goed mogelijk te kunnen paardrijden? Daar weten Garry Abbas en Janneke den Otter van One Switch alles van. Met hun Ruitervitaal-programma richten zij zich speciaal op mensen uit de paardenwereld.

Regelmaat

Het gaat daarbij echter niet alleen om sporten, aldus Garry. “Het is een totaalplaatje, waar bewegen deel van uitmaakt. Het is echter ook belangrijk om je voeding goed op orde te hebben. De derde pijler is de arbeidsrustverhouding. Zonder een goede balans daarin werkt het niet. Denk maar aan iemand die veel sport, maar niet goed eet. Eigenlijk moet je in alles regelmaat zien te creëren. In bewegen, eten en je nachtrust. Dat geeft rust in je hoofd. Het sociale aspect is ook van belang om goed en fit in je vel te zitten.”

Extra sporten

Over de eerste pijler, bewegen, is veel te vertellen. Want natuurlijk beweeg je tijdens het paardrijden, het is een fysieke sport. “Maar wel vrij eenzijdig”, aldus Garry. “Paardrijden is intensief, maar als je het vaak doet, is het maar de vraag of je er nog een prikkel van krijgt. En die is wel nodig om lichamelijk te verbeteren. De belasting op bijvoorbeeld je rug en schouders is bovendien vrij eenzijdig met paardrijden. Dat kan op den duur schade opleveren. Daarom is het goed om naast het paardrijden te sporten. Om lichamelijk resultaat te boeken, zoals meer controle krijgen over je lichaam of je kernstabiliteit te verbeteren, maar ook preventief. Als spieren sterker zijn, kun je niet alleen een betere houding aannemen, ook kan je lichaam makkelijker onverwachte bewegingen van je paard opvangen.”

Sterke spiergroepen

Er zijn wel spiergroepen die door paardrijden enorm worden ontwikkeld. Dat zien Garry en Janneke bij praktisch al hun paardrijdklanten. Janneke: “De armen en met name de biceps zijn vaak behoorlijk ontwikkeld. Misschien door de stalwerkzaamheden naast het paardrijden. Feit is wel dat je tijdens het paardrijden de armen altijd op spanning naar voren hebt. De schouders gaan dan vaak ook wat mee naar voren. Dat zie je tijdens het sporten terug: in trekbewegingen zijn ruiters erg goed, maar als de schouders naar achteren moeten worden gebracht, is dat vaak lastig.” Bij ruiters die op redelijk hoog niveau rijden, zie je dat de binnenkant van de bovenbenen ook goed is ontwikkeld. Ook aan lenigheid wil het de gemiddelde ruiter nog wel eens ontbreken. “Met rechte benen vooroverbuigen en met de handen de tenen aanraken, lukt veel ruiters niet”, lacht Janneke, die ook yogalessen geeft. “Daar werken we dus aan, want flexibiliteit is bij het paardrijden juist heel belangrijk. Datzelfde geldt voor gelijkheid links en rechts. Iedereen heeft een favoriete, makkelijke kant, maar je kunt in de dressuurbaan natuurlijk niet continu één kant oprijden.”

Meer weten over wat je kunt doen om jouw lichaam fit te houden? Hoe je minder eenzijdig kunt belasten? Wil je speciale oefeningen om dit te trainen? Waar je qua voeding op moet letten, en wat je bijvoorbeeld kunt eten? Hoe je met je tijd moet omgaan?

Bron: Dressuur

Tekst: Marije Stomps

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.