Een adempauze • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Een adempauze

Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Het dagelijkse schema van veel ruiters is hectisch en biedt weinig ruimte voor even iets anders tussendoor. Hoewel je dat leven met paarden voor geen goud zou willen veranderen, kan het soms wel een uitdaging een zijn om alle ballen in de lucht te houden en dat kan weer zorgen voor spanning.

Spanning

Of deze spanning nu fysiek is of mentaal, te veel spanning heeft vaak ook een negatieve invloed op het rijden en daarom is het belangrijk dat je erop let.

Spanning is een reactie op stress en kan verschillende oorzaken hebben. Deze reactie grijpt terug op je oorspronkelijke vecht- of vluchtmodus en zet je lichaam in actiemodus. Dat betekent spierspanning, bloeddruk omhoog en een gevoel van rusteloosheid of zelfs paniek. En dat zijn geen fijne ingrediënten voor een lekker stukje trainen met je paard. Deze spanning zet zich namelijk vaak vast in je schouders en je nek en dat zit dus behoorlijk in de weg van een ontspannen en onafhankelijke zit.

Ongemerkt

Maar ook als je geen last hebt van het soort stress dat hierboven beschreven is en je zit de hele dag achter een bureau, dan bouw je spanning op. Lange periodes van inactiviteit, zoals de uren die aan een bureau worden gewerkt, dragen ook bij aan spierspanning en -pijn. Dit komt omdat bepaalde spieren langdurig worden verlengd, waardoor ze worden verzwakt, terwijl anderen de hele dag aangespannen zijn en het dan moeilijker wordt om ze los te laten. Als je bijvoorbeeld in een stoel zit, worden de spieren aan de voorkant van je heupen samengetrokken en worden de spieren erachter uitgerekt. En als je op een computer werkt, trekken je borstspieren samen en worden de spieren in het bovenste deel van je rug verlengd.

Oplossing

Er is geen kant en klare oplossing deze verschillende soorten van spanning, maar als je je er bewust van bent dan is dat wel een eerste stap. Een adempauze zo nu en dan is dus wel belangrijk en het volgen van yoga of Pilates-lessen zou bijvoorbeeld kunnen helpen aan een stukje ontspanning. Daarnaast zou je overdag vaker een ommetje kunnen maken tussen al het zitten door overdag en kun je misschien eens overleggen met een sportinstructeur of er bepaalde oefeningen geschikt om te doen net voor je op je paard stapt.

Bron: Horseandrider

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.