Ademhalingsoefeningen • Dressuur Magazine Ga naar hoofdinhoud

Ademhalingsoefeningen

Afgelopen donderdag heb je kunnen lezen hoe belangrijk je ademhaling eigenlijk is tijdens het paardrijden. Met name het onder controle krijgen van je ademhaling en zorgen dat deze laag blijft (diepe buikademhaling), heeft een zeer positieve invloed op je rijkunsten en focus. Merk jij ook dat je misschien snel buiten adem bent tijdens een proef, of wordt je paard ineens strak als jij spanning hebt? Ga dan snel aan de slag met onderstaande ademhalingsoefeningen! 

Hersteloefening 1

Starthouding
  • Ga rechtop staan, voeten op schouder- of heupbreedte
  • Schouders ontspannen laten afhangen,  iets naar achteren en hoofd rechtop
  • Laat je buikademhaling als een rustig stromende rivier tot rust komen
  • Focus op de horizon
  • Houd de handen vlak boven de onderbuik, waarbij de vingertoppen elkaar licht mogen raken
  • Beleef bewust je ademhaling
Oefening
  • Adem rustig in. Beweeg tijdens het inademen de handen langzaam omhoog tot deze zich boven het hoofd bevinden. Laat de inademing bijna stilvallen
  • Adem vervolgens rustig uit vanuit de onderbuik en laat hierbij de armen langzaam naar de zijkant van het lichaam zakken met de handpalmen naar buiten gedraaid
  • Eindhouding = starthouding

Herhaal deze oefening 10 keer

Doel
  • Oefenen met buikademhaling
  • Concentratie en focus
  • Ontladen van energie
  • Herstel van het lichaam
  • Bewust worden van een stabiele houding
  • Stress beter beheersen of loslaten (optimaliseert de wisselwerking met je paard)
Benodigdheden

Een rustige omgeving met een redelijk gelijke ondergrond.

Aandachtspunt

Tijdens deze oefeningen is het hele lichaam ontspannen en zijn de bewegingen gelijk aan de lengte van de in- en uitademing. De ademhaling mag nooit stilstaan of vastgehouden worden. Probeer zo rustig mogelijk en ontspannen in- en uit te ademen.

De ademhalingsoefeningen zijn bedoeld om het lichaam te laten herstellen na inspanning. De ademhalingstechnieken die je in de oefeningen toepast zorgen ervoor dat je ademhaling weer naar beneden, naar je buik gaat waardoor ook het zwaartepunt van je lichaam zakt. Je komt weer in balans, het zwaartepunt is laag waardoor je je schouder los kunt houden. Dit zorgt te paard voor een veel fijnere, lichtere, meer verende verbinding met de mond van je paard. Je krijgt meer gevoel!

Hersteloefening 2

Deze oefening sluit aan op Hersteloefening 1.

Starthouding
  • Ga rechtop staan, voeten op schouder- of heupbreedte
  • Schouders ontspannen laten afhangen,  iets naar achteren en hoofd rechtop
  • Laat je buikademhaling als een rustig stromende rivier tot rust komen
  • Focus op de horizon
  • Armen hangen ontspannen naast het lichaam, met de handpalmen naar binnen gedraaid
  • Beleef bewust je ademhaling
Oefening
  • Adem rustig in en beweeg tijdens het inademen langzaam de armen naast het lichaam omhoog tot beide handen boven het hoofd zijn en samen komen. Laat de inademing bijna stilvallen
  • Adem vervolgens rustig uit, terwijl de armen langzaam naar de onderbuik toe bewegen. Druk voor je gevoel met je handen de zachtjes laatste lucht uit je onderbuik.
  • Eindhouding =starthouding

Herhaal deze oefening 10 keer

Doel
  • Oefenen met buikademhaling
  • Concentratie en focus
  • Ontladen van energie
  • Herstel van het lichaam
  • Bewust worden van een stabiele houding
  • Stress beter beheersen of loslaten (optimaliseert de wisselwerking met je paard)
Benodigdheden

Een rustige omgeving met een redelijk gelijke ondergrond.

Aandachtspunt

Tijdens deze oefeningen is het hele lichaam ontspannen en zijn de bewegingen gelijk aan de lengte van de in- en uitademing. De ademhaling mag nooit stilstaan of vastgehouden worden. Probeer zo rustig mogelijk en ontspannen in- en uit te ademen.

Bron: ATC