Algemeen
Foto: Arnd Bronkhorst www.arnd.nl

Stabiel en onafhankelijk kunnen zitten op je paard is niet alleen mooi om te zien, het is ook van groot belang voor de juiste training van je paard. Volgens biomechanica-expert Susanne von Dietze is het precieze gewicht van een ruiter minder belangrijk dan hoe de ruiter zijn gewicht verdeelt. Vergelijk het maar met een rugzak: het is minder vermoeiend om een zware, maar goed ingepakte en passende rugzak te dragen, dan een lichte, die ongelijk is ingepakt en niet goed past.

Oefening

Ga zitten op een stoel (of op je paard en dan eerst stilstaand) en probeer de balans in je bovenlichaam te vinden door je op te bouwen van je bekken en buik, je bovenlichaam en je hoofd. Wees bewust van je ademhaling en voel hoe je bovenlijf groter wordt bij het inademen. Strek je dan bij het uitademen iets uit, alsof je jezelf iets groter kunt laten groeien.

Blijf bij deze oefeningen met je zitbeentjes contact houden met het zadel of de stoel, zodat je bilspieren ontspannen kunnen blijven. Op deze manier kun je diep blijven zitten, maar toch het middelpunt van je evenwicht iets omhoog brengen.
Dit gevoel is een belangrijk onderdeel van je gewichtshulpen bij overgangen en bij halve ophoudingen.
Zo zit je dieper, maar wel met een gevoel van lichtheid.

In beweging

Probeer daarna ook op je paard in stap om je bovenlichaam te ‘verlengen’ en met je zitbeentjes contact te houden met het zadel.
Mocht je merken dat je moeite hebt om je bil- en beenspieren ontspannen te houden dan kun je tijdens het rijden je teugels even in één hand nemen en met je andere hand het zadel vastpakken om vervolgens allebei je benen even opzij op te tillen en dan ontspannen weer terug te hangen. Dan kun je weer verder met het lang maken van je bovenlijf.

Probeer met regelmaat aandacht te besteden aan het diep zitten met lichtheid, dan wordt het steeds makkelijker en zal het automatisch worden. In het begin moet je vooral opletten dat je na overgangen nog goed zit, dat zijn momenten waarop je extra op moet letten, omdat je dan heel makkelijk je evenwicht verliest en zelfs iets kunt verspannen in je zit- en beenhulpen.

Bron: Dressagetoday

hrlijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *